LEGO-val a tanulás is játék
Napjainkban a technológia fejlődése hozzájárul ahhoz, hogy egyre fiatalabb korban kerülnek kapcsolatba gyermekeink a különböző kommunikációs eszközökkel, valamint az internettel. Nekünk pedagógusoknak egyre nehezebb a tanulóknak olyan tanórát biztosítani, amely maximálisan leköti figyelmüket. Ezért szükségünk van a folyamatos megújulásra, a különböző új módszerek és eszközök bevezetésére, alkalmazására.
Lassan egy éve, hogy részt vettünk pedagógustársaimmal egy nagyon érdekesnek ígérkező továbbképzésen. Már a helyszín megválasztása is fokozta a kíváncsiságunkat! A nyíregyházi LEGO gyár biztosította a résztvevő tanítóknak a legóval történő játékos tanítás alapjainak elsajátítását. Matematikát is oktató tanítóként el tudom mondani, hogy a híres építőjáték segítségével könnyebb megtapasztaltatnom és ezáltal megértetnem tanulóimmal az alapműveleteket, a geometriai és térbeli feladatokat, továbbá a különösen nehéz tananyagnak számító méréseket, átváltásokat. További előnyként elmondható, hogy a LEGO a párokban történő munkaformára épülve fejleszti a gyerekek csapatmunkáját, a kész feladatok bemutatása pedig az érvelést, kommunikációt.
A feladatunk megkönnyítése érdekében a Program kész tanmenetet, egymásra épülő feladatlapokat és interaktív szoftvert biztosít a rendelkezésünkre, amely mellett lehetőségünk van a saját ötletünk, célunk megvalósítására is.
A tanítók képzésével párhuzamosan megkezdődött a felsős tanáraink oktatása is, akik a LEGO segítségével a programozást játszi könnyedséggel tudják megtanítani az arra fogékony gyermekeknek. Volt szerencsém betekinteni a felsős tanulóink LEGO robotika szakköri foglalkozására. Teljesen lenyűgözött, hogy mennyi trükköt tudnak már most diákjaink. A látottak alapján elmondható, hogy csak a lelkes nebulóink képzelete szab határt az újabbnál újabb programok megalkotásának.
Azért, hogy a program alkalmazásának folyamatában ne legyen törés, már az óvodások mindennapjaiba is bevonjuk az építéses tanulás örömét. Nagycsoportos óvodások látogatták meg másodikosaink Lego matematika óráját, ahol közösen tevékenykedtek a kicsik az iskolásokkal. A múlt héten a márciusi ifjakra emlékezve a magyar zászlót és a kokárdát alkották meg a gyerekek. A diákok az építésen túl már a műveletalkotás képességéről is tanúbizonyságot tettek. Az általuk készített építményekről olvastak le és oldottak meg összetett műveleteket. Húsvét közeledte segített az óra hátralévő részének eltöltésében. A közösen felsorolt ünnepi szimbólumokból tetszés szerint megválasztva folytatódhatott a kevésbé kötött, játékos alkotás. Mindenki nagyon jól érezte magát, alig várjuk a következő alkalmat.
Ha azt vesszük alapul, hogy a gyerekeknek az ismeretszerzés egyik legfontosabb eszköze a játék, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a játékos tanulást szolgáló LEGO program sikere garantált.
Kovács Krisztina
Tanító